Personvernerklæring
INTRODUKSJON
drcrunchy (heretter også: “vi”, “oss”, “vår” eller “behandlingsansvarlige”) er et drcrunchy som restaurant.Vi forstår at du er oppmerksom på og bryr deg om ditt personvern, og vi tar det seriøst. Denne Personvernerklæring beskriver våre retningslinjer og praksis med hensyn til innsamling og bruk av dine personlige data, og hvilke rettigheter du har angående dem. Vi er både behandlingsansvarlig og databehandler for de behandling av personopplysninger som er tatt med hensyn til de tilbudte tjenestene. For å klargjøre databehandlingsansvarene som deles mellom oss og våre kunder (heretter også: “deg”, “din”), er behandlingsaktivitetene beskrevet fremover i denne Personvernerklæring behandlingsaktiviteter vi er behandlingsansvarlige for, med mindre annet er angitt.
drcrunchy sikrer at alle behandlingsaktiviteter av personopplysningene dine er rettferdig, lovlig, åpen og i samsvar med gjeldende lovgivning om databeskyttelse, spesielt med hensyn til EU:s generelle personvernforordning (GDPR). drcrunchy jobber kontinuerlig for å beskytte og sikre integriteten din gjennom tilstrekkelige sikkerhetsforanstaltninger og med prinsippene for GDPR.
BEHANDLING AV DINE PERSONLIGE DATA
KATEGORIER AV PERSONOPPLYSNINGER
De følgende kategoriene av personopplysninger blir behandlet hos drcrunchy: Navn,
e-post. telefonnummer
FORMÅLET FOR BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER
Vi bruker informasjon som vi lagrer om deg til følgende formål:
– For å yte våre tjenester til deg. For behandles dine opplysninger i forbindelse med: o At vi inngår en avtale med deg om våre tjenester og tilbud.
– For å overholde lovbestemmelser, oppfylle våre lovfestede plikter, f.eks. i tilknytning til regnskapsførsel og for å fremlegge opplysninger for kompetent myndighet når dette er pålagt oss i henhold til norsk lovgivning;
– For andre formål du har samtykket til.
PRINSIPPER FOR BEHANDLING AV PERSONOPPLYSNINGER
drcrunchy bruker følgende prinsipper til vår behandling av dine personopplysninger.
1. Personopplysninger skal:
a) behandles på en lovlig, rettferdig og åpen måte med hensyn til den registrerte («lovlighet, rettferdighet og åpenhet»),
b) samles inn for spesifikke, uttrykkelig angitte og berettigede formål og ikke viderebehandles på en måte som er uforenlig med disse formålene; viderebehandling for arkivformål i allmennhetens interesse, for formål knyttet til vitenskapelig eller historisk forskning eller for statistiske formål skal, i samsvar med artikkel 89 nr. 1, ikke anses som uforenlig med de opprinnelige formålene («formålsbegrensning»),
c) være adekvate, relevante og begrenset til det som er nødvendig for formålene de
behandles for («dataminimering»),
d) være korrekte og om nødvendig oppdaterte; det må treffes ethvert rimelig tiltak for å sikre at personopplysninger som er uriktige med hensyn til formålene de behandles for, uten opphold slettes eller rettes («riktighet»),
e) lagres slik at det ikke er mulig å identifisere de registrerte i lengre perioder enn det som er nødvendig for formålene som personopplysningene behandles for; personopplysninger kan lagres i lengre perioder dersom de utelukkende vil bli behandlet for arkivformål i allmennhetens interesse, for formål knyttet til vitenskapelig eller historisk forskning eller for statistiske formål i samsvar med artikkel 89 nr. 1, forutsatt at det gjennomføres egnede tekniske og organisatoriske tiltak som kreves i henhold til denne forordning for å sikre de registrertes rettigheter og friheter («lagringsbegrensning»),
f) behandles på en måte som sikrer tilstrekkelig sikkerhet for personopplysningene,
herunder vern mot uautorisert eller ulovlig behandling og mot utilsiktet tap, ødeleggelse
eller skade, ved bruk av egnede tekniske eller organisatoriske tiltak («integritet og
konfidensialitet»).
2. Den behandlingsansvarlige er ansvarlig for og skal kunne påvise at nr. 1 overholdes
(«ansvar»).
VÅRE JURIDISKE GRUNNER FOR BEHANDLING AV
PERSONOPPLYSNINGER
SAMTYKKE
du gir oss ditt konsept etter eget valg når du bestiller hos oss,Du har rett til å trekke tilbake ditt samtykke til enhver tid. Hvis du trekker samtykket ditt, kan vi kanskje ikke hjelpe deg med sending en melding til oss.
AVTALERETTSLIGE FORPLIKTELSER
Hvis du inngår en avtale med oss og bruker våre tjenester/produkter, må vi behandle dine personlige opplysninger for å overholder våre kontraktsforpliktelser. Vi behandler kun dine opplysninger som er nødvendig for å overholder våre kontraktsforpliktelser.RETTSLIG FORPLIKTELSE
En del av vår behandling av personopplysninger er i samsvar med våre juridiske forpliktelser i henhold til lover, forskrifter og andre bestemmelser som er gjeldende i norsk lov og unionsrett. Slike juridiske forpliktelser kan kreve at vi behandler personopplysninger for å kunne overholder våre regnskapsplikt og dokumentasjonskrav.
OPPBEVARING AV DINE OPPLYSNINGER
(lagringsbegrensning)
Dine opplysninger lagres og behandles så lenge det er nødvendig for å fullfør avtalen med deg, deretter blir den slettet. Vær oppmerksom på at vi kan behandle dine personopplysninger i lengre tid hvis det er nødvendig for å overholde en lovlig forpliktelse
TREDJEPARTER SOM HAR TILGANG
I tillegg til drcrunchy kan andre parter få tilgang til dine personlige opplysninger. De data behandlere vi, hvis det er relevant, deler med oss av dine personlige opplysninger til er:
www.domene.shop
Drcrunchy sørger for at disse data behandlere oppfyller kravene til GDPR. Vi kan også utlevere informasjon:
– I lovebestemte tilfeller, eksempelvis ved pålegg fra domstolene, politiet eller andre offentlige myndigheter, i henhold til strenge forhåndsdefinerte prosesser;
– Til andre parter med ditt samtykke.
OVERFØRING AV OPPLYSNINGER UTENFOR EU/EØS
Behandling av dine opplysninger finner sted i Norway Hvis vi overfør dine opplysninger utenfor EU/EØS skjer det med tilstrekkelig beskyttelsenivå. Kontakte oss hvis du vil vite mer om hvordan vi overfør dine opplysninger til en tredjestat eller en internasjonal organisasjon.
DINE RETTIGHETER
Du kan utøve dine rettigheter ved å sende en e-post til dr.crunchy.ofc@gmail.com . Du har krav på svar uten ugrunnet opphold, og senest innen 30 dager.
Du har, med visse lovbestemte unntak, flere rettigheter av alle opplysninger vi behandler om deg. (1) Du kan be om en kopi av alle opplysninger vi behandler om deg; (2) du kan be oss rette eller supplere opplysninger som er feilaktige eller misvisende; (3) du kan, i gitte situasjoner, be oss slette opplysninger om deg selv; (4) du kan i noen situasjoner be oss begrense behandlingen av opplysninger om deg; (5) dersom vi behandler opplysninger om deg med grunnlag i samtykke eller en kontrakt, kan du be oss om å overføre opplysninger om deg til deg eller til annen behandlingsansvarlig (dataportabilitet); (6) dersom vi behandler opplysninger om deg med grunnlag i våre oppgaver eller på bakgrunn av en interesseavveinng, har du rett til å protestere på vår behandling av opplysninger om deg
SIKKERHET OG SIKKERHETSFORANSTALTNINGER
drcrunchy sikrer dine personlige opplysninger fra uautorisert tilgang, bruk eller utlevering (integritet og konfidensialitet). drcrunchy sikrer de personlige og identifiserbare opplysninger som du forsyner våre dataservere med i et kontrollert, sikkert miljø, beskyttet mot uautorisert tilgang, bruk eller utlevering.
drcrunchy sikrer at dine personlige opplysninger alltid er korrekte og nødvendig oppdaterte (riktighet). Dine personlige opplysninger er begrenset til det som er nødvendig for formålene de behandles for (dataminimering). Hvis dine personlige opplysninger ikke er brukt, slettes dem uten opphold.
AVTALE OG RETTSTVIST
Ved å bruke nettstedet, våre tjenester og / eller produkter, godtar du vilkårene i denne personvernerklæring og / eller andre avtaler vi har med deg. Hvis du ikke godtar noen av disse vilkårene, vennligst bruk ikke nettstedet, våre tjenester og / eller produkter. Du godtar at enhver tvist på grunn av vilkårene som er angitt i denne personvernerklæringen, eller enhver annen avtale vi har med deg, er styrt av norsk lov.
ÆNDRINGER OG OPPDATERINGER TIL
PERSONVERNERKLÆRINGEN
Da våre tjenester og produkter endres fra tid til annen, forventes denne personvernerklæring å endres også. Vi forbeholder oss retten til å endre personvernerklæringen når som helst, av hvilken som helst grunn, uten varsel til deg, bortsett fra publisering av den endrede personvernerklæringen på 02/09/2022 Hvis vi har gjort betydelige endringer i personvernerklæringen kan vi e-poste deg om dette. Du bør ofte sjekke nettstedet vårt for å se den gjeldende personvernerklæring som er i kraft og eventuelle endringer som kan ha blitt
gjort til det.
KONTAKTBESKRIVELSE, KLAGER OG SPØRSMÅL
Hvis du har spørsmål angående vår Personvernerklæring, sende en e-post til
dr.crunchy.ofc@gmail.com eller på tel +47 918 32 383
Hvis du føler at ditt spørsmål ikke har blitt løst, kan du også sende inn en klage til den
aktuelle tilsynsmyndigheten i ditt land
Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er Dr. Crunchy Waldemar AS, Address: Waldemar Thranes gate 63a, 0173 Oslo, E-post dr.crunchy.ofc@gmail.com, Tlf 91832383, organisasjonsnummer: 933209776 betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.